Tulorekisteristä vielä paljon kysyttävää – loppuvuonna monia koulutuksia

14.11.2018

Tulorekisteriin valmistautuminen on yrityksissä vielä kesken. Etenkin pienille yrityksille on epäselvää, miten ilmoittaa palkkatiedot vuoden alussa. Sekä verohallinto että Suomen Yrittäjät järjestävät loppuvuonna useita verkkokoulutuksia aiheesta.

Suomen Yrittäjät järjestää loppuvuonna tulorekisteri-webinaarit 22. ja 30. marraskuuta sekä 5. ja 11. joulukuuta.

Webinaarissa käydään läpi, mitä tulorekisteri tarkoittaa yrittäjän kannalta. Tulorekisteri otetaan käyttöön vuoden alussa, ja se koskee kaikkia palkkaa maksavia yrityksiä. Työnantaja ilmoittaa tulorekisteriin palkkatiedot tammikuusta alkaen.

Verohallinto järjestää 21. marraskuuta verkkoseminaarin, joka on suunnattu pienyrittäjille ja kotitalouksille. Seminaarissa käydään läpi, mikä muuttuu palkkojen ilmoittamisessa tulorekisterin myötä.

Tarkista nimenkirjoitusoikeudet, valtuutukset ja ilmoituksen laajuus

Suomen Yrittäjien veroasiantuntija Sanna Linna-Aro antaa 3 vinkkiä yrittäjille tulorekisteriin valmistautumiseen.

1. Tarkista tulorekisterin asioiden hoitoa koskevat oikeudet. Tarkista kaupparekisteristä, että nimenkirjoitusoikeudet ovat ajan tasalla. Mikäli toinen taho hoitaa ilmoitukset puolestasi, tarkista, että valtuutukset ovat kunnossa.

2. Selvitä miten teet ilmoituksen tulorekisteriin. Teetkö ilmoituksen itse vai hoitaako esimerkiksi palkanlaskija sen puolestasi. Meneekö ilmoitus automaattisesti palkanmaksujärjestelmästä vai käytätkö muita sähköisiä ilmoittamisen tapoja.

3. Päätä millä tavalla ilmoitat tiedot, laajasti vai suppeasti. Laajemmalla ilmoittamisella varmistat, että eri viranomaiset eivät ala myöhemmin kysellä lisätietoja.
 
Lisätietoa tulorekisteristä: www.vero.fi/tulorekisteri