Ovatko yrityksesi pakolliset GDPR-asiat jo kunnossa?

6.4.2018

EU:n tietosuoja-asetus eli GDPR astuu voimaan 25. toukokuuta. Se koskee kaikkia yrityksiä: asiakkaiden henkilötiedot ja -rekisterit on hoidettava hyvin ja turvallisesti. Onko yrityksessäsi asia jo hoidettu?

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ

Kuluttajilla ja yritysten asiakkailla on toukokuusta lähtien lain suoma oikeus tietää, mitä tietoja yrityksillä on heistä rekistereissään, kuka tiedot näkee ja miten niitä säilytetään. Asiakkaalla on myös oikeus vaatia poistamaan tiedot.

GDPR on aiheuttanut huolta ja päänvaivaa yrittäjille, kun he ovat yrittäneet ottaa selvää vaikeaselkoisista lakiteksteistä ja siitä mitä toimia tietosuoja-asetus käytännössä vaatii.

Tietosuoja-asetus vaatii, että asiakkaiden henkilötiedot säilytetään rekistereissä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Suomen Yrittäjiin on tullut runsaasti kyselyitä aiheesta ja SY on julkaissut oman tietosuojaoppaan yrittäjille. Löydät sen täältä.

GDPR-palvelu jäsenetuhintaan

Suomen Yrittäjät tarjoaa jäsenilleen nyt jäsenetuhintaan mahdollisuuden hoitaa GDPR-asiat kuntoon helposti yhteistyökumppani Suomen Asiakastieto Oy:n GDPR-palvelun avulla. Jäsenetuhinta on alkaen 30 €/kk.

Palvelu sopii ennen kaikkea yrityksille, joilla asiakastiedot ovat paperilla, kansioissa, matkapuhelimessa tai excel-taulukoissa. Palvelu tuo lisäarvoa myös yrityksille, joilla asiakastiedot ovat laskutusjärjestelmässä tai CRM:ssä, koska palvelussa tarjotaan käyttöliittymä henkilöiden omien tietojen tarkistukseen.

– Palvelu täyttää GDPR:n vaatimukset ja samalla auttaa yritystä pitämään huolta omasta arvokkaasta asiakasdatasta, sanoo Asiakastiedon liiketoiminnan kehityspäällikkö Rami Meling.

Ei monimutkaista lakitekstiä

– Yrityksen ei tarvitse selvittää monimutkaista lakitekstiä, vaan palvelumme auttaa velvoitteiden hoidossa, Asiakastiedon Rami Meling kuvailee.

Palvelun kautta voidaan muun muassa luoda rekistereihin liittyvät tietosuojaselosteet.

Asiakastiedon palvelu tarjoaa rekisteröidyille henkilöille käyttöliittymän tietojensa tarkistukseen. Matkapuhelimeen tai sähköpostiin toimitetaan kertakäyttöinen linkki kirjautumista varten.

– Palvelun avulla henkilötietojen tarkistaminen ei vaadi asiakaspalvelun resursseja, Meling huomauttaa.

Rekisterissä oleva henkilö voi kirjautua rekisterissä olevan tunnistetiedon mukaan. Jos rekisteristä löytyy henkilötunnus, voidaan käyttää vahvaa pankkitunnistautumista.

Lisätietoa Asiakastiedon GDPR-palvelusta ja Suomen Yrittäjien jäsenedusta täällä.

toimitus(at)yrittajat.fi