TS: Ole varuillasi, jos puhelinmyyjä vetoaa viranomaiseen

11.2.2016

Yrittäjille kaupataan palveluja harhaanjohtavilla väitteillä. Jos sellaiseen haksahtaa, kannattaa reklamoida.

Facebookissa on kiertänyt varoitus luettelopalveluja myyvästä yrityksestä. Yrityksen puhelinmyyjän kerrotaan sanoneen, että luettelopalvelun ostaminen olisi viranomaisen asettama vaatimus Y-tunnukselle. Oikeasti näin ei ole.

Jos palvelua markkinoidaan antamalla ymmärtää, että sen ostaminen on viranomaisen määräämä velvoite, markkinointi on lähtökohtaisesti harhaanjohtavaa, Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Atte Rytkönen sanoo.

– Katsoisin että sopimus on pätemätön sillä perusteella, että se on saatu aikaan antamalla harhaanjohtavia tietoa. Silloin yrittäjän on syytä reklamoida palveluntarjoajalle, Rytkönen neuvoo.

Taloussanomat ei tavoittanut yritystä kommentoimaan asiaa.

"Tietojen päivittämistä" ja melkein tunnettuja nimiä

Kuvattu tapaus ei ole ainoa laatuaan. Suomen Yrittäjien neuvontapalveluun tulee jatkuvasti kysymyksiä yrittäjiltä, jotka ovat kohdanneet harhaanjohtavaa markkinointia. Myös edellä mainitusta yrityksestä on kyselty aiemmin.

Suomen Yrittäjien arvion mukaan joka vuosi pelkästään 140 000 yksinyrittäjää joutuu harhaanjohtavan markkinoinnin tai valelaskutuksen kohteeksi. Yrityksille koituva taloudellinen vahinko liikkuu arviolta kymmenissä miljoonissa euroissa.

Huijauksia on erilaisia.

Eräs tavallinen tapa on "sopimuksen uusiminen". Soittaja saattaa esittää päivittävänsä vanhan asiakkaan tietoja, vaikka oikeasti mitään sopimusta ei ole koskaan ollutkaan. Ja perästä tulee lasku. Toiset huijarit käyttävät nimiä, jotka muistuttavat hämäävän paljon tunnettuja toimijoita.

Ja ainakin silloin kannattaa epäillä, jos soittaja antaa ymmärtää, että ostaminen on viranomaisen asettama velvoite.