Kysely: Lomalainen tekee heräteostoksia

21.7.2014

Kesäsää vaikuttaa merkittävästi suomalaisten tuotteiden menekkiin, kertoo Suomalaisen Työn Liiton Kesätutkimus.

Esimerkiksi alkukesän kylmä sää vähensi selkeästi jäätelöiden, etenkin kerta-annosten myyntiä. Ilmojen lämmetessä jäätelökin maistuu suomalaisille.

– Kesällä K-ruokakauppojen myynnissä korostuvat ennen kaikkea uuden sadon tuoreet ja kotimaiset raaka-aineet. Erityisesti kasviksissa ja vihanneksissa on tarjolla runsaasti paikallisten valmistajien tuotteita. Ruokakeskon ja K-kauppiaiden yhteenlaskettu kotimaisten tuotteiden hankinta on arviomme mukaan yli 80 prosenttia koko valikoimasta, kertoo Ruokakeskon myyntijohtaja Jussi Tolvanen.

Kasviksista esimerkiksi tomaatin kulutus nousee lisääntyvän kotimaisen tarjonnan seurauksena. Muita kesätuotteita vihanneksissa ovat suomalaiset paprikat, varhaisperuna, nippusipuli, nippuporkkana, kaali, herneet ja pavut. Vain kesäsesongissa saatavilla olevia kotimaisia salaatteja ovat esimerkiksi avomaan punainen jääsalaatti, avomaan jääsalaatti ja roomansalaatti.

– Suomalaisten pientuottajien tuotteiden suosiolla on merkittävä työllistävä vaikutus varsinkin alueellisesti. Ylipäänsä, jos suomalaiset ostaisivat 10 eurolla kuukausittain enemmän suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi Suomeen 10 000 uutta työpaikkaa vuositasolla, sanoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Maitotaloustuotteissa korostuvat kesällä viilit ja kermat. Erityisesti mansikka-aikaan kuohukerma ja vaniljakermat nostavat suosiotaan. Rahkat nousivat suosioon jo vuonna 2011 ja hyvä kehitys jatkuu edelleen, trendi tukee terveellistä ja kevyttä ruokavaliota.

Kesäkuluttajan tärkeimmät ostospaikat ovat tori (63 %), marketit (57 %) ja pienet kaupat (43 %). Kesällä kuluttajat ovat tutkimuksen mukaan spontaanimpia (63 %) ja elämyshakuisempia (68 %). Peräti 45 prosenttia suomalaisista tekee kesällä enemmän heräteostoksia. Lomalla halutaan tehdä ruokaa helposti ja nopeasti. Kesällä maistuvat helpot puolivalmiit, esimerkiksi valmiiksi maustetut lohifileeannospalat tai palvelutiskin valmiit kalavartaat ja nyytit sekä lohimedaljongit. Lisäksi ruodottomat vaaleat kalafileet kiinnostavat kuluttajaa entistä enemmän.

Tutkimuksen mukaan suomalaisten kesään kuuluu ehdottomana ykkösenä grillaus (56 %). Kesän grillaus on hyvin perinteitä noudattavaa: maustamatonta ja marinoitua/maustettua porsaan ulkofileepihviä sekä kassleria. Kasslerin käyttö on noussut viime vuosina yhdessä pitkään kypsytettyjen ja revittyjen liharuokien suosion kanssa.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Kesätutkimukseen. Innolink Researchin toteuttama kyselytutkimus toteutettiin huhtikuussa ja siihen vastasi hieman yli tuhat suomalaista kuluttajaa.

Yrittäjäsanomat
toimitus@yrittajat.fi