Taksiliitto: Suomalaista taksiliikennettä ollaan ajamassa alas!

16.6.2014

Taksiliiton mukaan huolimaton hätiköinti uhkaa tuhota luotettavan taksiliikenteen.

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää henkilöliikennepalveluihin liittyvän lainsäädännön uudistuksen.

Ensivaiheessa valmistellaan henkilöliikennelainsäädännön muuttamista niin, että julkisesti rahoitettujen henkilökuljetusten kustannuspaineita voidaan helpottaa. Muutokset koskevat erityisesti joukkoliikenteen rajoitusten poistoa. Tavoitteena on, että esitys voidaan antaa eduskunnalle syksyllä 2014.

Taksiliiton mielestä liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus muuttaisi toteutuessaan peruuttamattomasti koko suomalaisen henkilöliikenteen kentän. Valmistelemattomien esitysten sijaan tulee keskittyä huolellisen vaikutusanalyysin ja kattavan kansainvälisen vertailun tekemiseen, liitosta viestitetään.

Toisena vaiheena valmistellaan mittavampaa uudistusta, jonka lähtökohtana on se, että ammattimainen henkilöliikenne perustuisi edelleen pääosin luvanvaraisuuteen, mutta tiukasta ja rajoittavasta sääntelystä luovuttaisiin. Valmistelu tehdään siten, että uudistus voisi tulla voimaan vuoden 2017 alussa.

Taksiliitto näkee, ettei liikenne- ja viestintäministeriön kaksivaiheisella henkilöliikenteen uudistusehdotuksella ei voida turvata palvelujen laatua, kohtuuhintaisuutta ja saatavuutta kuten nykyjärjestelmällä.

– Emme halua katsoa vierestä, kun suomalaista taksiliikennettä ollaan ajamassa alas. Kaaoksesta ei hyödy kukaan, Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki painottaa.

– LVM:n ehdotus jättäisi kaikki velvollisuudet takseille, mutta antaisi lisää vapauksia linja-autokalustolle.

Liiton mukaan maaseudulla taksiliikenteen harjoittaminen muuttuisi monin paikoin kannattamattomaksi ja yrittäjien lopettaessa liiketoiminnan taksipalvelujen saatavuus heikkenisi merkittävästi etenkin päiväliikenteen ulkopuolella.

Joukkoliikennekaluston minimimatkustajamäärän poistaminen puolestaan ohjaisi Taksiliiton mielestä yrittäjiä linja-autokaluston hankintaan, sillä suuremmalle kalustolle ei ole määritelty päivystys- tai asemapaikkavelvoitteita eikä enimmäistaksoja. Lisäksi linja-autokalusto on täysin verotonta.

– On käsittämätöntä, että lainsäädännön muutoksin halutaan kannustaa yhden asiakkaan kuljettamista yhdeksälle ihmiselle tarkoitetulla autolla, Säynäjoki ihmettelee.

Yrittäjäsanomat
toimitus@yrittajat.fi