Tätä ei olisi tarvittu: 30 miljoonan lisälasku

31.12.2013

Vuodenvaihde nostaa dieselin hintaa. Se korottaa kustannuksia ja rokottaa suomalaista kilpailukykyä. Eikä se ole ainoa haaste.

Suomen Kuljetus- ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen sanoo, että alalla on isoja haasteita edessään.

- Kustannukset ovat koko ajan nousseet maantiekuljetuksissa. Suomalaisten kilpailukyky pitäisi saada kuntoon, ja siihen tulee koko ajan lisää leikkauksia.

Dieselveron korotus tulee voimaan vuodenvaihteessa. Polttoaineen hinta nousee 2,7 senttiä litralta. Koko alalla se tietää 30 miljoonan euron kustannusten kasvua.

- Nyt tarvittaisiin ehdottomasti veron palautusjärjestelmä. Se voisi pelastaa paljon, Lehtonen sanoo.

Alalla on kaiken kaikkiaan muutenkin hankalat ajat. Kuorma-autoilla kuljetettavan tavaran määrä väheni kuluvan vuoden kolmannella neljänneksellä.

Tavaroita kuljetettiin sinä aikana maanteitse 70 miljoonaa tonnia, mikä oli 14 prosenttia vähemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 7 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 19 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan aikaan. Tiedot ovat Tilastokeskuksen keräämiä.

- Rahtiliikenne Suomessa on vähentynyt, koska teollisuus yskii. Kuljetettavaa on yksinkertaisesti vain paljon vähemmän kuin aikaisemmin.

- Vuosi 2013 on ollut vaikea, eikä 2014 näytä paremmalta.

Iiro Lehtonen nostaa kuitenkin selkeäksi saavutukseksi harmaan talouden rajoitustoimet, joilla on rajoitettu Suomen maanteillä liikkuvien ulkomaisten tyhjillään keikkaa kyttäävien autojen määrää.

- Tullilla on mahdollisuus käännyttää takaisin maahan ilman keikkaa tuleva tyhjä rekka. Tällä estetään niin sanottua laitonta ”kabotaasia”.

Superrekat eivät pelastaneet

Lokakuun alusta voimaan tullut niin sanottu jättirekkojen mahdollisuus salli kuljetettavan tavaran painon nostamisen 60 tonnista 76 tonniin. Se salli myös rekkojen korkeuden nostamisen 4,20 metristä 4,40 metriin.

Iiro Lehtonen pitää näitä muutoksia oikeansuuntaisina, mutta niiden myötä törmättiin suomalaisen tieverkon ongelmiin.

- Kävi ilmi, että valtakunnan tieverkossa on viitisensataa painorajoitettua siltaa, joille superrekoilla ei ole asiaa. Meillä on myös satakunta alikulkua, joissa korkeus ei riitä 4,40 korkeille rekoille. Tieverkon kunnostaminen jättirekkakelpoiseksi maksaisi 500 miljoonaa euroa, Lehtonen kuvailee tilannetta.

Hän toteaa, että ajatus oli hyvä, mutta jäi vielä paljon ratkottavaa.

Yrittäjäsanomat
toimitus@yrittajat.fi